ΕΡΓΑΣΙΑ 24.1 (Τριγωνική κυματομορφή).
Θεωρούμε ότι ήδη γνωρίζετε το Scratch από τα προηγούμενα μαθήματα. Σε αυτή την εργασία θα χρειαστεί να δημιουργήσετε ένα πρόγραμμα οπτικού προγραμματισμού, με το οποίο θα σχηματίζεται μια τριγωνική κυματομορφή από μια νυχτερίδα, συνοδευμένη από ήχους (πχ Crickets). Για όσους δεν έχουν εγκαταστήσει ακόμα το πρόγραμμα Scratch, μπορείτε να το κατεβάσετε από τη διεύθυνση http://scratch.mit.edu/. Ακολουθώντας τα παρακάτω βήματα, θα ολοκληρώσετε το πρόγραμμα οπτικού προγραμματισμού παραγωγής τριγωνικών παλμών.
Μπορείτε ακόμα να ακολουθήστε και τα βήματα από την εικόνα, χωρίς όμως τα κίτρινα εργαλεία Ελέγχου με τίτλο «Περίμενε 0,1 δευτερόλεπτο» και χωρίς τα πράσινα εργαλεία Πένας με τίτλο «όρισε το χρώμα πένας σε 1» και «όρισε το μέγεθος πένας σε 2». Αυτά θα συμπληρωθούν σε επόμενο βήμα για προαιρετικές εργασίες.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ 1
- Ανοίγουμε το πρόγραμμα Scratch.
- Ελέγχουμε εάν στην μέση στις τρεις καρτέλες είναι επιλεγμένη η καρτέλα «Σενάρια»
- Από το μενού των ομαδοποιημένων εργαλείων επιλέγουμε το κουμπί «Έλεγχος» κίτρινου χρώματος. Εμφανίζονται τα εργαλεία ελέγχου.
- Από τα εργαλεία Ελέγχου επιλέγουμε το «Όταν στο γίνει κλικ» και σύρετε στα Σενάρια.
- Από τα εργαλεία Ελέγχου επιλέγουμε το «για πάντα» και σύρετε στα Σενάρια.
- Από το μενού των ομαδοποιημένων εργαλείων επιλέγουμε το κουμπί «Πένα» πράσινου χρώματος. Εμφανίζονται τα εργαλεία πένας.
- Από τα εργαλεία Πένας επιλέγουμε το «κατέβασε πένα» και σύρετε στα Σενάρια.
- Από το μενού των ομαδοποιημένων εργαλείων επιλέγουμε το κουμπί «Ήχος» μωβ χρώματος. Εμφανίζονται τα εργαλεία ήχου.
- Από τα εργαλεία Ήχου επιλέγουμε το «παίξε ήχο» και σύρετε στα Σενάρια.
- Με το βελάκι καθοδικής κατεύθυνσης που υπάρχει στο εργαλείο «παίξε ήχο» επιλέγεται ήχος. Εάν δεν υπάρχει ο επιθυμητός ήχος, τότε: πηγαίνουμε στην καρτέλα «Ήχοι» > κουμπί «Εισαγωγή» > επιλογή ήχου, είτε από τον υπολογιστή, είτε από τους ήχους του προγράμματος Scratch. Επιστροφή στην καρτέλα «Σενάρια», και με το βελάκι καθοδικής κατεύθυνσης στο εργαλείο ήχου «παίξε ήχο» επιλογή του ήχου που μόλις εισαγάγαμε.
- Από το μενού των ομαδοποιημένων εργαλείων επιλέγουμε το κουμπί «Κίνηση» μπλε χρώματος. Εμφανίζονται τα εργαλεία κίνησης.
- Από τα εργαλεία κίνησης επιλέγουμε το «πήγαινε στο x:(0), y (0)» και σύρετε στα Σενάρια.
- Με διπλό πάτημα ρυθμίζεται το x σε -300 και το y σε 0.
- Από τα εργαλεία κίνησης επιλέγουμε το «πήγαινε στο x:(0), y (0)» και σύρετε στα Σενάρια.
- Με διπλό πάτημα ρυθμίζεται το x σε -200 και το y σε -100.
- Από τα εργαλεία κίνησης επιλέγουμε το «πήγαινε στο x:(0), y (0)» και σύρετε στα Σενάρια.
- Με διπλό πάτημα ρυθμίζεται το x σε -100 και το y σε 100.
- Από τα εργαλεία κίνησης επιλέγουμε το «πήγαινε στο x:(0), y (0)» και σύρετε στα Σενάρια.
- Με διπλό πάτημα ρυθμίζεται το x σε 0 και το y σε -100.
- Από τα εργαλεία κίνησης επιλέγουμε το «πήγαινε στο x:(0), y (0)» και σύρετε στα Σενάρια.
- Με διπλό πάτημα ρυθμίζεται το x σε 100 και το y σε 100.
- Από τα εργαλεία κίνησης επιλέγουμε το «πήγαινε στο x:(0), y (0)» και σύρετε στα Σενάρια.
- Με διπλό πάτημα ρυθμίζεται το x σε 200 και το y σε -100.
- Από τα εργαλεία κίνησης επιλέγουμε το «πήγαινε στο x:(0), y (0)» και σύρετε στα Σενάρια.
- Με διπλό πάτημα ρυθμίζεται το x σε 300 και το y σε 0.
- Από το μενού των ομαδοποιημένων εργαλείων επιλέγουμε το κουμπί «Πένα» πράσινου χρώματος. Εμφανίζονται τα εργαλεία πένας.
- Από τα εργαλεία Πένας επιλέγουμε το «καθάρισε» και σύρετε στα Σενάρια. Αυτό χρειάζεται για να μην εμφανίζεται η γραμμή επιστροφής.
- Αποθήκευσε το παραπάνω αρχείο δίδοντας την ονομασία που θέλετε και κάντε υποβολή.
- Με κλικ στο πράσινο σημαιάκι ή στο πρώτο εργαλείο που θέσατε («Όταν στο γίνει κλικ») κάνετε αναπαραγωγή της εφαρμογής σας για έλεγχο.
- ΤΕΛΟΣ.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ 2 (προαιρετικό)
Εάν θέλετε να γίνει πιο πυκνή η τριγωνική κυματομορφή, παρεμβάλετε τα μπλε εργαλεία ελέγχου «πήγαινε στο x:(0), y (0)», θέτοντας αλλαγές αρίθμησης του οριζόντιου άξονα x ανά 50 αριθμούς και οι αλλαγές του κάθετου άξονα y ανά +100 και -100 εναλλάξ. έτσι η τριγωνική κυματομορφή θα γίνει πιο πυκνή.(βλέπε Εικόνα 2). Αποθηκέψατε με άλλη ονομασία το αρχείο σας και κάντε αναπαραγωγή.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ 3 (προαιρετικό)
Εάν θέλετε να γίνει πιο εμφανής η τριγωνική κυματομορφή, παρεμβάλετε τα κίτρινα εργαλεία ελέγχου «περίμενε 0,1 δευτερόλεπτο», θέτοντας έτσι σε κάθε κίνηση μια καθυστέρηση. Παράλληλα, στο τέλος εάν θέσετε τα δύο τελευταία πράσινα εργαλεία πένας «όρισε το χρώμα πένας σε 1» και «όρισε το μέγεθος πένας σε 2», γίνεται πιο έντονη η γραμμή της τριγωνικής κυματομορφής (βλέπε Εικόνα 1).
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ 4 (προαιρετικό)
Εάν αφαιρέσετε το τελευταίο πράσινο εργαλείο πένας «όρισε το χρώμα πένας σε »στην Εικόνα 2, και προσθέσετε για κάθε εργαλείο κίνησης «πήγαινε στο x:(0), y (0)» ακριβώς από κάτω ένα παρόμοιο με ίδια στοιχεία οριζόντιου άξονα x και με μηδέν στον κάθετο άξονα y [δηλαδή, στο πρώτο που είναι -300 το x παραμένει το ίδιο και αλλάζει το y σε μηδέν (0) κ.ο.κ], έτσι θα εμφανίζονται μόνο οι νυχτερίδες ως να βγαίνουν ή μπαίνουν σε μια φωλιά (με λίγη φαντασία).

ΣΗΜ. Χρήσιμο θα είναι να προσπαθήσετε να ολοκληρώσετε όλα τα προγράμματα, και τα προαιρετικά, μια και θα σας δώσει την δυνατότητα να αντιληφθείτε τις αλλαγές εντός ενός προγράμματος και τις δυνατότητες του Scratch
