Σκοπός και εκπαιδευτικοί στόχοι
Σκοπός της εργασία αυτής είναι να μπορέσετε να γράψετε ένα πρόγραμμα στο περιβάλλον του Scratch, να κατανοήσετε τον τρόπο λειτουργίας του και να το διαμοιράσετε στην κοινότητα του Scratch.
Πιο συγκεκριμένα, οι επιμέρους εκπαιδευτικοί στόχοι είναι:
Τι θα κάνετε
Θα δημιουργήσετε δύο (02) έργα-προγράμματα. Το ένα θα σχεδιάζει ένα τετράγωνο και το άλλο ένα ισόπλευρο τρίγωνο.
Οδηγίες
Α) Κοινές οδηγίες για τα δύο σχήματα και παρατηρήσεις.
Α1) Σχετικά με την σύνδεση στο περιβάλλον δημιουργίας των έργων-προγραμμάτων.
Αν δεν είστε ήδη συνδεδεμένος στο περιβάλλον του Scratch, με ένα ανοικτό έργο μπροστά σας, κάντε τα παρακάτω τρία (03) βήματα:
Εικόνα1: Πρόσβαση στα έργα που έχουμε φτιάξει ή δημιουργία νέου έργου
Αν είστε ήδη στο περιβάλλον εργασίας του Scratch, δημιουργείστε νέο έργο από την επιλογή "Αρχείο" ---> Νέο έργο
Εικόνα2: Το περιβάλλον εργασίας και σύντομη περιγραφή
Α2) Σχετικά με την πλοήγηση στο περιβάλλον του έργου και την συγγραφή του προγράμματος.
α) Να επιλέξετε την κατάλληλη ομάδα εντολών (π.χ. Συμβάντα) ώστε να εμφανιστούν οι εντολές από κάτω της.
β) Να σύρετε την εντολή-πλακίδιο που θέλετε στην μεγάλη οθόνη του προγράμματος στα δεξιά.
γ) Να τροποποιήσετε αν χρειαστεί κάποια από τις προκαθορισμένες τιμές της εντολής (π.χ. να αντικαταστήσετε την τιμή 10 με την τιμή 100).
Α3) Σχετικά με την αποθήκευση του έργου.
Οι αλλαγές-τροποποιήσεις που κάνετε σ' ένα έργο αποθηκεύονται αυτόματα, εκτός κι εάν εσείς καθορίσετε διαφορετικά. Εάν, για παράδειγμα, ανοίξετε ένα υπάρχον έργο και κάνετε τροποποιήσεις, θα πρέπει να καθορίσετε αν θέλετε να σωθούν ή να ακυρωθούν μέσω των επιλογών: Αποθήκευση Τώρα ή Επαναφορά, από το μενού: Αρχείο. Αν επιχειρήσετε να φύγετε από ένα έργο χωρίς να επιλέξετε κάποια από τις δύο αυτές επιλογές, τότε το έργο σας σώζεται αυτόματα.
Μετάβαση μεταξύ προβολής έργου και περιβάλλοντος σύνταξης του έργου γίνεται μέσω των επιλογών (κουμπιών) και
.
Ο διαμοιρασμός του έργου γίνεται από το κουμπάκι-επιλογή , που βρίσκεται πάνω από το χώρο του προγράμματος. Από τη στιγμή που έχει γίνει κοινή χρήση του έργου, το κουμπάκι αυτό εξαφανίζεται. Ο διαμοιρασμός μπορεί να γίνει και κατά την ολοκλήρωση της αποθήκευσης και την συμπλήρωση των σχετικών στοιχείων όπως περιγράφεται παρακάτω.
Η ολοκλήρωση ενός έργου, συνοδεύεται από τη συμπλήρωση των πληροφοριών σχετικά με αυτό, όπως φαίνεται στην παρακάτω εικόνα (εικόνα 3). Καλό είναι να συμπληρώνονται όλα, έστω και μ' ένα μικρό επεξηγηματικό κείμενο.
Εικόνα 3: Κοινή χρήση του έργου
Για τις ανάγκες των ασκήσεων εσείς θα συμπληρώστε όλα τα πεδία ως εξής:
Τίτλος: Τετράγωνο ή Ισόπλευρο τρίγωνο ανάλογα με το έργο.
Πρόχειρο: Τσεκαρισμένο, όχι απαραίτητα, βέβαια, καθότι αν το τσεκάρετε και το κάνετε κοινή χρήση, θα μπορεί να το δει μόνο όποιος έχει τον σχετικό σύνδεσμο και όχι όλη η κοινότητα.
Οδηγίες: Γράψτε τι κάνει (π.χ. αν κάνουμε κλικ στην πράσινη σημαία σχεδιάζει στο κέντρο του σκηνικού ένα κόκκινο τετράγωνο πλευράς 200)
Σημειώσεις και ευχαριστίες: Γράψτε το όνομά σας και το τμήμα σας με την παρακάτω μορφή: Γεώργιος Παπαδόπουλος - Σεμινάριο Moodle 2015-16 - Τμήμα Αλεξανδρούπολης
Α4) Κρίσιμα στοιχεία σχετικά με τα σχήματα:
Β) Οδηγίες για συγγραφή έργου που σχεδιάζει ένα τετράγωνο πλευράς 100
Αφού διαπιστώσετε ότι είσαστε σε νέο έργο, κάνετε τις ενέργειες που περιγράφονται στον παρακάτω πίνακα (πίνακας 1) .
ΑΑ | Ομάδα | Ενέργεια | Διαφοροποίηση |
1 | Συμβάντα | όταν στο (πράσινη σημαία) γίνει κλικ | |
2 | Κίνηση | πήγαινε στο x:0 y:0 | |
3 | ΣχεδιασμοίΠένα | καθάρισε | |
4 | ΣχεδιασμοίΠένα | κατέβασε την πένα | |
5 | Κίνηση | κινήσου 10 βήματα | Να κινηθεί 100 βήματα |
6 | Κίνηση | στρίψε δεξιά 15 μοίρες | Να στρίψει δεξιά 90 μοίρες |
7 | Κίνηση | κινήσου 10 βήματα | Να κινηθεί 100 βήματα |
8 | Κίνηση | στρίψε δεξιά 15 μοίρες | Να στρίψει δεξιά 90 μοίρες |
9 | Κίνηση | κινήσου 10 βήματα | Να κινηθεί 100 βήματα |
10 | Κίνηση | στρίψε δεξιά 15 μοίρες | Να στρίψει δεξιά 90 μοίρες |
11 | Κίνηση | κινήσου 10 βήματα | Να κινηθεί 100 βήματα |
12 | Κίνηση | στρίψε δεξιά 15 μοίρες | Να στρίψει δεξιά 90 μοίρες |
13 | ΣχεδιασμοίΠένα | Σήκωσε την πένα |
Πίνακας 1: Οι εντολές που σχηματίζουν ένα τετράγωνο
Αφού τελειώσετε κάντε κλικ στην πράσινη σημαιούλα. Αν όλα πήγαν καλά θα πρέπει η γάτα να σχεδιάσει ένα μπλε τετράγωνο. Σε διαφορετική περίπτωση, πειραματιστείτε όσο χρειάζεται για να πετύχετε το ζητούμενο αποτέλεσμα.
Το σενάριο πρέπει να μοιάζει κάπως έτσι:
Εικόνα 4: Εντολές που σχεδιάζουν ένα τετράγωνο
Υπόδειξη: Στις παραπάνω εντολές λείπει αυτή που αρχικοποιεί την κατεύθυνση του πρωταγωνιστή μας, κάθε φορά, δηλαδή, που πατάμε την σημαία να "κοιτάζει" δεξιά η οποία είναι απαραίτητη στις περιπτώσεις που έχετε αφήσει τη γατούλα σε λανθασμένο προσανατολισμό κατά τις δοκιμές σας.
Μπορείτε να συμβουλευτείτε και το βίντεο:
Γ) Οδηγίες για συγγραφή έργου που σχεδιάζει ένα ισόπλευρο τρίγωνο πλευράς 100
Χμ... Εδώ δεν υπάρχουν οδηγίες. Θα επαναλάβετε τα προηγούμενα βήματα, προσαρμόζοντάς τα στο νέο ζητούμενο. Σας θυμίζουμε ότι το ζητούμενο εδώ είναι η συγγραφή νέου έργου το οποίο θα το ονομάσετε ισόπλευρο τρίγωνο και στο οποίο, όταν κάποιος πατάει την πράσινη σημαία, να σχηματίζεται ένα ισόπλευρο τρίγωνο.
Υποβολή Εργασίας
Αφού ολοκληρώσετε τα δύο σας προγράμματα-έργα, το τετράγωνο και το τρίγωνο, επιστρέψετε εδώ και κάνετε υποβολή της εργασίας σας, αναγράφοντας τις λέξεις Τετράγωνο και Τρίγωνο όπου η κάθε μία θα αποτελεί υπερσύνδεσμο για τη σελίδα του έργου σας, δηλαδή, αν κάνουμε κλικ πάνω σε κάθε λέξη να ανοίγει τη σελίδα με το αντίστοιχο έργο.
ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ : Η διεύθυνση του κάθε έργου που θα υποβάλετε στον υπερδεσμό πρέπει έχει τη μορφή: https://scratch.mit.edu/projects/..../ όπου στις τελίτσες υπάρχει ένας αριθμός. Σύνδεσμοι της μορφής: https://scratch.mit.edu/projects/..../#editor είναι λανθασμένοι γιατί οδηγούν στο περιβάλλον επεξεργασίας τους.