Εργασία Π11.3: Επέκταση δυνατοτήτων των εγγράφων Google και χρήση τους στη διδασκαλία (Doctopus και Goobric)
Ενημέρωση : H εργασία αυτή είναι αυξημένης δυσκολίας και θα χρειαστείτε περισσότερο χρόνο για την υλοποίηση της σε σχέση με τις άλλες εργασίες
Σχετικά με αυτήν την εργασία :
Η ενασχόληση σας με την εργασία αυτή θα σας δώσει την δυνατότητα να συνδυάσετε αλλά και να εμπλουτίσετε γνώσεις που ήδη έχετε δει σε προηγούμενες εργασίες. Ταυτόχρονα θα ασχοληθείτε με τα "πρόσθετα" μαθαίνοντας έτσι πως γνωστές εφαρμογές αν συνδυαστούν μπορούν να χρησιμοποιηθούν ειδικά στην εκπαίδευση.
Λόγω των αυξημένων απαιτήσεων της εργασίας ενδέχεται να χρειαστεί να ανατρέξετε σε προηγούμενες γνώσεις αλλά και να απαιτηθεί περισσότερος χρόνος σε σχέση με τις άλλες εργασίες. Μην ξεχνάτε ότι η εργασία δεν μετράει στην τελική βαθμολογία αλλά και ούτε είναι υποχρεωτικό να τελειώσει την ίδια εβδομάδα που αναρτήθηκε αλλά έχετε περιθώριο μέχρι και το τέλος του σεμιναρίου.Κάντε την για εσάς αλλά και για να ανακαλύψετε νέες δυνατότητες των εγγράφων Google
Η εργασία αυτή "χρειάζεται" επίσης την συνεργασία μεταξύ σας
..
Υπάρχουν διάφορα στάδια «μάθησης» αλλά και συγκεκριμένες διαδικασίες που θα επιτύχουν το ποθητό αποτέλεσμα μάθησης. Άρα ο χρόνος που αφιερώνουμε είναι αρκετός αλλά πολλές φορές δεν φτάνει.
Ένα από αυτά που μας "τρώει" πολύ χρόνο είναι και οι βαθμολογήσεις. Πόσες φορές δεν έχουμε αγχωθεί που δεν φτάνει ο χρόνος για να βαθμολογηθούν τόσες εργασίες που έχουμε δώσει στους μαθητές μας ;
Στην εργασία αυτή θα δούμε πως με την χρήση κάποιων επί πλέον πρόσθετων μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τα έγγραφα Google ώστε να μας βοηθήσουν να αυτοματοποιήσουμε κάποιες χρονοβόρες εργασίες όπως π.χ. η αποστολή ασκήσεων στους μαθητές αλλά και η συλλογή τους , η διόρθωση τους και τέλος η αποστολή ανατροφοδοτήσεων. Αυτή η εργασία θα σας δώσει επίσης την δυνατότητα να συνεργαστείτε με κάποιους συμμαθητές σας
Όπως έχετε καταλάβει αυτό που ήδη έχουμε κάνει με όλες αυτές τις web 2.0 εφαρμογές είναι η μετατροπή της διδασκαλίας «από την έδρα» (εκεί δηλ. που ο εκπαιδευτικός ήταν στο κέντρο της εκπαίδευσης) σε μια νέα μορφή που είναι ένα μεικτό μοντέλο μεταξύ της «παλιάς διδασκαλίας» και αυτής με την χρήση της τεχνολογίας που έχει όμως σαν κέντρο τον μαθητή. Αυτό ονομάζεταιblended classroom
Η Google πρόσφατα παρουσίασε το GoogleClassroom , μια λύση ειδικά για τους εκπαιδευτικούς που δυστυχώς δεν μπορούμε να δούμε στο παρόν σεμινάριο λόγω προαπαιτούμενων . Όμως με την εργασία αυτή θα πάρουμε μια μικρή γεύση χρησιμοποιώντας παρόμοια εργαλεία ανακαλύπτοντας έτσι τις δυνατότητες που έχουμε χρησιμοποιώντας τις web 2.0 εφαρμογές
Τι θα χρησιμοποιήσουμε σε αυτήν την εργασία
Το Google Drive
To Gmail
Κάποια πρόσθετα που εγκαθίσταται στον Η/Υ μας και συνεργάζονται με τα έγγραφα της Google (Google Docs) διευρύνοντας αυτά που μπορούμε να κάνουμε
Τα rubrics
Τι είναι τα rubrics ;
Τα Rubrics έχουν γίνει δημοφιλή ως ένα μέσο επικοινωνίας των προσδοκιών για μια σχολική εργασία, παρέχοντας εστιασμένη ανάδραση (feedback) στην εξέλιξη αλλά και στην βαθμολογία. Είναι ένα έγγραφο (συνήθως spreadsheet) που εκφράζει τις προσδοκίες που έχουμε από την εργασία με την σαφή απαρίθμηση των κριτηρίων βαθμολόγησης σε συγκεκριμένη κλίμακα (από άριστη έως κακή).
Χρησιμοποιούνται συχνά για την βαθμολόγηση εργασιών , αλλά μπορεί να χρησιμεύσουν και για να μας «διδάξουν». Όταν χρησιμοποιείται ως μέρος μιας μαθητοκεντρικής προσέγγισης έχουν τη δυνατότητα να βοηθήσουν τους μαθητές να αναπτύξουν κατανόηση και δεξιότητες, καθώς και να μας δώσει αξιόπιστες κρίσεις για την ποιότητα της εργασίας τους. Με την αποσαφήνιση των κανόνων για την ποιότητα των επιδόσεων, οδηγούμαστε σε συνεχή ανατροφοδότηση που είναι και το ζητούμενο από όλες τις πλευρές.
Δείτε περισσότερες πληροφορίες για τα rubrics (φυσικά αναζητήστε περισσότερες πληροφορίες και στο διαδίκτυο)
Το Doctopus είναι το «ηλεκτρονικό φωτοτυπικό σας» αλλά και ο βοηθός σας στο Google Drive. Δημιουργήστε καταλόγους των φοιτητών, κοινόχρηστους φακέλους ανά τάξη, αντιγράψτε και αναθέστε εργασίες από οποιοδήποτε πρότυπο
Τιείναιτο gClassFolders
gClassFolders είναι ένα δωρεάν πρόσθετο το οποίο δημιουργεί φακέλους για τους μαθητές στo Google Drive (με την εγκατάσταση του Doctopus εγκαθίσταται αυτόματα και αυτό. Πιθανά να είναι ενεργοποιημένο σε εσάς που χρησιμοποιείτε το νέο Drive οπότε δεν θα χρειαστεί να κάνετε κάτι γι'αυτό).
Τι είναι το Goobric
Το Goobric είναι ένα πρόσθετο που μας βοηθάει να βαθμολογούμε με την χρήση των rubrics (τα οποία είναι σε μορφή Λογιστικού φύλλου Google). Συνεργάζεται μόνο με το Doctopus . Τα αποτελέσματα αυτόματα ενσωματώνονται στα έγγραφα των εργασιών.
Τι είναι καλό να γνωρίζετε και ποια είναι τα προαπαιτούμενα αν το σενάριο αυτό το χρησιμοποιήσετε στην τάξη
Εσείς αλλά και όλοι οι μαθητές θα πρέπει να έχουν ένα gmail λογαριασμό (κατά προτίμηση, εάν βέβαια αυτό είναι εφικτό, να τον χρησιμοποιούν μόνο για τα μαθήματα τους) .
Όλες οι ενέργειες θα πρέπει να γίνουν με το Google Chrome (δεν πρέπει να χρησιμοποιήσετε άλλο browser), άρα θα πρέπει να εγκαταστήσετε (εάν ήδη δεν τον έχετε) την τελευταία ενημερωμένη έκδοση του.
Να έχει γίνει συζήτηση με τους μαθητές για την χρησιμότητα αυτού και να έχουν πιστοποιηθεί όλοι οι gmail λογαριασμοί ότι δουλεύουν σωστά (θα έχουν σταλεί δοκιμαστικά μηνύματα και θα έχουμε πάρει πίσω τις απαντήσεις τους)
Να έχετε ανεβάσει στο Google Docs τα μαθήματα σας και τις εργασίες σας που πρόκειται να στείλετε
Να έχετε έτοιμο υποστηρικτικό υλικό (αρχεία , videos, links) που πρέπει να μελετήσουν το οποίο μπορούμε να δώσουμε από την αρχή η και κατά την διάρκεια και γενικότερα όπως κρίνετε εσείς και από τα επιδόσεις των μαθητών.
Να βεβαιωθείτε ότι οι εργασίες σας αλλά και όλη η διαδικασία θα ωθήσει τους μαθητές να εμπλακούν.
Να έχετε ετοιμάσει παράλληλα forums η οτιδήποτε άλλο κρίνετε που θα δώσει την δυνατότητα στους μαθητές να έρθουν σε επαφή μαζί τους και να συνεργαστούν (αυτό είναι πρωταρχικός μας σκοπός)
Να έχουμε έτοιμες αναλυτικές οδηγίες για όλες τις εργασίες αλλά ακόμα και για ενέργειες που μπορεί να «δυσκολέψουν» τους μαθητές.
Να έχουμε ετοιμάσει κατάλληλες διαδικασίες για τον τρόπο και τον χρόνο που θα επιλύονται τυχόν προβλήματα που θα προκύψουν.
Να έχουμε ετοιμάσει plan B σε περιπτώσεις που δεν μπορεί να υλοποιηθεί η μέθοδος που χρησιμοποιούμε online
Να έχουμε ετοιμάσει κατάλληλα ερωτηματολόγια (η ότι άλλο κρίνουμε απαραίτητο) για να έχουμε συνεχή ανατροφοδότηση για την ίδια την διαδικασία αλλά και τα μαθήματα από τους μαθητές όχι μόνο στο τέλος αλλά και κατά την διάρκεια του σχολικού έτους
Να έχουμε δημιουργήσει στο Google Docs το κατάλληλο rubric με το οποίο θα βαθμολογήσουμε τις εργασίες των μαθητών (ΠΡΟΣΟΧΗ !! αυτό το βήμα απαιτεί πολύ σκέψη μια που συνδέεται άμεσα με το τι θέλουμε να βαθμολογήσουμε άρα και από το τι περιμέναμε να μάθουν οι μαθητές διδασκόμενοι τα συγκεκριμένα μαθήματα)
Να έχουμε εγκαταστήσει τα πρόσθετα gGlassfolders και Doctopus
Να έχουμε εγκαταστήσει στο Google Chrome την επέκταση Goobric (chrome://extensions/)
Να δημιουργήσουμε με την βοήθεια των πρόσθετων τις τάξεις μας και να στείλουμε τις αντίστοιχες εργασίες
Να συνδέσουμε τις εργασίες με το κατάλληλο rubric (ώστε αυτόματα όταν οι μαθητές μας στείλουν τις εργασίες να μπορέσουμε να τις βαθμολογήσουμε με την μέθοδο αυτή)
Ολοκληρώνοντας την εργασία αυτή θα είστε σε θέση
Να θυμηθείτε την χρήση των GoogleDocs καθώς και να κατανοήσετε την έννοια των πρόσθετων (add ons)
Να δημιουργήσετε μια αυτοματοποιημένη διαδικασία αποστολής , ελέγχου , βαθμολόγησης και ανατροφοδότησης εργασιών
Να δημιουργήσετε υλικό που μπορείτε να το χρησιμοποιήσετε και μελλοντικά
Να βελτιστοποιήσετε τον τρόπο αποστολής, χειρισμού και βαθμολόγησης των εργασιών σας.
Να μπορείτε να δημιουργείτε rubrics
Να παρακινηθείτε να βρείτε και άλλους μετρήσιμους τρόπους για την βαθμολόγηση των εργασιών των μαθητών μας.
Επισήμανση : Παρακάτω θα δείτε τα βήματα για την υλοποίηση της εργασίας. Πριν καλό είναι να δείτε τα videos που αναφέρονται παρακάτω. Η εργασία υλοποιείται ΜΟΝΟ με Chrome.
ΠΡΟΣΟΧΗ !!!!Τα videos αναφέρονται σε προηγούμενη έκδοση του Goobric που πρόσφατα αναβαθμίστηκε. Οι διαφορές είναι εύκολα αντιληπτές γιατί είναι λίγες και πολύ μικρές. Για οποιοδήποτε ερώτημα χρησιμοποιήστε το χώρο του forum αναφέροντας το.Εκεί εκτός από τις δικές μας απαντήσεις θα πρέπει και όλοι εσείς που έχετε ασχοληθεί με την συγκεκριμένη εργασία να βοηθήσετε.
.
ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ: Όποιος ενδιαφέρεται να δει τα videos αυτά εύκολα και συγκεντρωμένα σε Android smartphone με μια εφαρμογή που έχουμε δημιουργήσει για εσάς ας διαβάσει σχετικές οδηγίες από ΕΔΩκαι να παρακολουθήσει το επόμενο video
Το video μπορείτε να το δείτε και σε πλήρη οθόνη από ΕΔΩ
(οι οδηγίες αλλά και το σχετικό video για το προαιρετικό αυτό βήμα αναφέρονται και κάτω από την εργασία στο menu των εργασιών)
.
Τι πρέπει να κάνετε για την υλοποίηση της εργασίας
Κάνετε login στο drive.google.com με τον λογαριασμό σας του Gmail που χρησιμοποιείτε στο σεμινάριο (θα χρησιμοποιήσετε αποκλειστικά το Chrome)
Πηγαίνετε στο Google Drive
Δημιουργείστε ένα νέο Λογιστικό φύλλο (Υπολογιστικό φύλλο Google)
Πηγαίνετε στην επιλογή «Πρόσθετα – Λήψη πρόσθετων»
Αναζητήστε το πρόσθετο «Doctopus» και εγκαταστήστε το αποδεχόμενοι ότι σας ζητήσει (εάν κάποιοι το έχετε ήδη ενδέχεται όταν πάτε να το τρέξετε να σας ζητήσει αναβάθμιση. Εννοείται οτι θα το αποδεχτείτε. Αυτό γίνεται γιατί ο έλεγχος για νέα έκδοση ενός πρότυπου γίνεται αυτόματα)
Πηγαίνετε στην επιλογή «Πρόσθετα – Doctopus - Setup»
Επιλέξτε σαν mode το «Distribute drive recourses to a roster» μια που δεν χρησιμοποιούμε το Google classroom
Επιλέξτε «Select roster – Build a new roster»
Επιλέξτε «Select method – on this sheet»
Επιλέξτε «Create roster»
Στις στήλες «First name» , «Last name» και «Email» θα γράψετε το όνομα , το επίθετο και το Gmail από 2 συμμαθητές σας καθώς και αυτά από όλους τους βαθμολογητές του τμήματος σας. (Επισήμανση : Προσέξτε να μην αλλάξετε τους τίτλους από τις στήλες)
Πατήστε «Refresh»
Στο «Set roster name» δώστε σαν όνομα στην τάξη σας το «Teach on line»
Επιλέξτε το «Create class folders»
Πατήστε το «Create and share folders»
Όταν τελειώσει η δημιουργία πατήστε το «Save roster and continue»
Στο «Select sharing type» επιλέγετε το «individual-all the same»
Στο «whole class access level» αφήνετε το προτεινόμενο «no access»
Στο «Assigned student access class access level» αφήνετε το προτεινόμενο «allow edit»
Τσεκάρετε το «Editors cannot change sharing permissions»
Πατάτε «Save and continue»
Δημιουργήστε ένα νέο Έγγραφο Google με μια υποτιθέμενη εργασία που θα δώσετε στους μαθητές σας και αντιγράψτε την στο φάκελο «To Drive μου – Teach on Line – Teacher-Teach on line» (αυτό μπορείτε να το κάνετε ανοίγοντας μια νέα καρτέλα ώστε να μην χρειαστεί να σταματήσετε την εγκατάσταση)
Στο «Select template file or folder» επιλέξτε το αρχείο που δημιουργήσατε στο προηγούμενο βήμα
Πατήστε «Save and continue»
Επιλέξτε το «Send sharing notification to authors»
Στο «include a note» γράψτε κάτι προς τους μαθητές σας
Πατήστε στο «Create new folder»
Πατήστε «Save and continue»
Πατήστε «Run copy and share» και περιμένετε να δημιουργηθούν αυτά που πρέπει
Δημιουργήστε ένα rubric (Λογιστικό φύλλο με τους κανόνες βάσει των οποίων θα βαθμολογήσετε την εργασία σας) και αποθηκεύστε το στον ίδιο φάκελο που βάλατε και την εργασία
Πατήστε «Manage and assess this assignment»
Πατήστε «Attach Goobric»
Σε περίπτωση που σας βγάλει μήνυμα «Goobric needs a moment of your attention ... κλπ κλπ» πατήστε το «Re-initialize Goobric» και αποδεχτείτε ότι σας ζητήσει.
Ξαναπατήστε «Attach Goobric» (θα χρειαστεί εφ'όσον βγήκε το μήνυμα στο προηγούμενο βήμα)
Διαλέξτε το rubric και πατήστε «Attach rubric» αφήνοντας τις επιλογές που έχουν εμφανιστεί τσεκαρισμένες
Παρακινήστε τους συμμαθητές στους οποίους στείλατε την εργασία σας να γράψουν υποτιθέμενες απαντήσεις στο Google έγγραφο που θα έχουν παραλάβει . (οι επιμορφωτές σας δεν χρειάζεται να απαντήσουν) Εσείς θα τσεκάρετε συχνά εάν έχουν απαντήσει και όταν γίνει αυτό θα «κλειδώσετε» τις εργασίες για βαθμολόγηση. (θα πατήσετε δηλ. το «Embargo Docs for grading» αφού ανοίξετε το φύλλο με τους μαθητές και καλέσετε από τα πρόσθετα το Doctopus)
Μπείτε μετά στις 2 εργασίες των συμμαθητών σας
Πατήστε το «εικονίδιο του Goobric» από πάνω δεξιά ενώ είστε μέσα σε μια εργασία και καλέστε το rubric με το οποίο την είχατε συσχετίσει
Βαθμολογήστε τις
Πατήστε σε κάθε μια το «email rubric score to …» καθώς και το «Submit and paste to Doc»
Βάλτε τον τελικό βαθμό σε κάθε «μαθητή» σας στη στήλη «Grade» (δεν χρειάζεται να βάλετε βαθμό στους εκπαιδευτές σας)
Εξαιρέστε τους εκπαιδευτές σας πατώντας σε αυτούς το «Exclude»
Πατήστε το «Send feedback email» και αφού αλλάξετε εάν θέλετε κάτι σε αυτά που προτείνει πατήστε το «Send emails» ώστε να επιστρέψουν οι διορθωμένες εργασίες στους «μαθητές» σας.
Μπείτε στις διορθωμένες εργασίες των μαθητών σας και δώστε πλήρη πρόσβαση στους εκπαιδευτές σας (από το «Κοινή χρήση» που είναι πάνω δεξιά)
Δώστε επίσης πρόσβαση στους εκπαιδευτές σας (αυτούς που έχετε ορίσει στην «τάξη» σας) στο αρχείο που είχατε δημιουργήσει στην αρχή με όλα τα ονόματα της τάξης σας
Τι πρέπει να παραδώσετε
Την ηλεκτρονική διεύθυνση σε ενεργό link του αρχείου με τους μαθητές της τάξης που δημιουργήσατε αφού πριν δώσετε σε αυτό πλήρη δικαιώματα στους διδάσκοντες του τμήματος σας
Τις ηλεκτρονικές διευθύνσεις σε ενεργά links των μαθημάτων που αντιστοιχούν στις διορθωμένες εργασίες των «μαθητών» του τμήματος σας (αυτών των 2 που διορθώσατε , όχι των εκπαιδευτών σας) αφού πριν δώσετε σε αυτό πλήρη δικαιώματα στους διδάσκοντες του τμήματος σας
Για να θεωρηθεί η εργασία σας σωστή θα πρέπει
Όλες οι ηλεκτρονικές διευθύνσεις να είναι ενεργά links και να οδηγούν στα σωστά αρχεία
Να είναι σωστός ο αριθμός των μαθητών στην τάξη σας (θα πρέπει να περιέχει όλους τους βαθμολογητές του τμήματος σας + 2 από τους συμμαθητές σας)
Οι εργασίες που θα στείλετε θα πρέπει να είναι διορθωμένες και να έχει ενσωματωθεί το rubric.
Συνολικά θα πρέπει να στείλετε 3 links , 2 με τις διορθωμένες εργασίες των μαθητών και 1 με την τάξη σας με όλα τα στοιχεία που θα έχουν ενσωματωθεί μετά τις διορθώσεις.
ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ !!
Επειδή ενδέχεται η εργασία σας να μην προλάβει να διορθωθεί από κάποιον εκπαιδευτή του τμήματος σας μέσα στις 3 πρώτες ημέρες που θα την στείλετε , τότε μπορεί να την διορθώσει οποιοσδήποτε εκπαιδευτής από οποιοδήποτε τμήμα της Ελλάδος. Σε αυτή την περίπτωση θα πρέπει να τον αναζητήσετε και να τον ενημερώσετε ότι θέλετε να σας βαθμολογήσει την εργασία. Ισχύει βέβαια και το αντίστροφο. Να λάβετε μια ειδοποίηση από έναν βαθμολογητή ότι θέλει να βαθμολογήσει την εργασία σας. Σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να τον εντάξετε και αυτόν στην τάξη σας δίνοντας του τα απαραίτητα δικαιώματα (αυτό πρέπει να γίνει γιατί στα πλαίσια της προστασίας των μαθητών κανείς - με τον τρόπο που έχουμε υλοποιήσει την εργασία μας - δεν μπορεί να δει τις εργασίες των άλλων , μια που όλοι εμείς παίζουμε το ρόλο του μαθητή στην εργασία αυτή άρα κάθε εργασία μπορεί να την δει μόνο ο μαθητής που την έκανε και ο καθηγητής του).
Επίσης στο τέλος θα πρέπει να του δώσετε πλήρη δικαιώματα και στο αρχείο με τους μαθητές σας ώστε να μπορέσει να το ελέγξει
Για να δείτε τους βαθμολογητές ανά τμήμα κάντε κλικεδώ.